علائم ابتلا به بیماری ام اس جوانان چیست

ام. اس اغلب جوانان را درگیر خود می‌کند و با علائم متنوعی از جمله خستگی، ضعف حسی و حرکتی، خارش بدون علت، اختلال تکلم، تاری دید، بی‌اختیاری ادرار و عدم تعادل ظاهر می‌شود با این حال در صورت تداوم بیش از ۲۴ساعت است که این نشانه‌ها را می‌توان علائم ابتلا به این بیماری دانست.


دکتر مژگان قهاری، عضو انجمن‌ ام. اس ایران در خصوص دامنه سنی ابتلا به بیماری‌ام. اس گفت:‌ «ام. اس بیماری افراد جوان است و بیشتر در سنین بین ۲۰تا۴۰ سال دیده می‌شود، با این حال ابتلا در سنین کمتر از ۲۰و بالای ۴۰سال نیز دیده شده است که خوشبختانه در کشور ما شیوع کمتری دارد.»

آمار دقیقی از مبتلایان نداریم/تخمین وجود ۵۰هزار بیمار
وی از ابتلای حدود ۵۰ هزار نفردر کشور به این بیماری خبر داد و اظهار داشت: بنا به دلایلی آمار دقیقی از میزان مبتلایان به‌ام اس در کشور نداریم، با این وجود تخمین‌ها از مبتلا بودن ۵۰هزار ایرانی به این بیماری حسی –حرکتی خبر می‌دهند که آمار نهایی و دقیقی محسوب نمی‌شود.

هر دردی، درد ‌ام. اس نیست/ تداوم ۲۴ساعته، رمز تشخیص علائم بیماری‌ام. اس
این فوق تخصص مغز و اعصاب با اشاره به تنوع در علائم ابتلا به بیماری‌ام. اس افزود: علائم بیماری بسیار متنوع است و در عین حال علائم ممکن است خیلی هم شایع باشد و بسیاری از افراد را نگران کند که هر درد عضلانی، علامت ابتلا به‌ام. اس است.
وی ادامه داد: با توجه به مشترک بودن بسیاری از نشانه‌های ابتلا به ‌ام. اس با سایر بیماری‌ها، مهم‌ترین عاملی که می‌توان این نشانه‌ها را از علایم این بیماری خواند، مدت استمرار و پایداری بیش از ۲۴ ساعت است.

کاهش بینایی یک روزه، علامت ابتلا به‌ام. اس نیست
این عضو انجمن‌ام. اس ایران کاهش بینایی را یکی از علائم ابتلا به این بیماری دانست و گفت: درگیری عصب چشم و کاهش بینایی یک و یا دوطرفه که به صورت ناگهانی ایجاد شود را می‌توان از علائم دانست با این حال، تاری دید به علت التهاب عصب چشم باید بیش از ۲۴ساعت به طول بینجامد.
این فوق تخصص مغز و اعصاب در خصوص علائم حسی ابتلا به‌ام. اس گفت: علامت‌ها حسی بسیار متنوع هستند که بی‌حسی، مور مور شدن و گزگز کردن دست و پا و هر احساسی که بیمار می‌گوید نا‌خوشایند است، از جمله نشانه هابه شمار می‌آید و ممکن است این علائم در نیمه راست و یا چپ بدن باشد و طی چند روز نیز پیشرفت کند.

هر خارشی، زنگ خطر ابتلا نیست
قهاری، خارش بدن را نیز به عنوان یکی دیگر از علائم بیماری مطرح کرد و ادامه داد: گاهی احساس خارش در مراجعان مشکوک به ابتلا رویت می‌شود که این خارش در نواحی تنه و شانه‌ها، باید علت خاصی نداشته وهمچنین با دوام باشد تا بتوان آن را در لیست علائم بیماری‌ ام. اس دانست.

خستگی، ۷۰درصد بیماران را درگیر می‌کند
این عضو انجمن ‌ام اس ایران خستگی را یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به بیماری‌ ام. اس دانست و افزود: علامت خستگی بدن بسیار شایع است به طوری که در ۷۰درصد بیماران دیده می‌شود و بیمار اغلب می‌گوید که بعد از ۲ساعت کار احساس خستگی شدید و غیر قابل توصیف را دارد و اغلب در این موارد بیمار حس می‌کند که توانایی ادامه فعالیت‌های خود را ندارد.
وی در ادامه یاد آور شد: علائم درگیری ساقه مغز و مخچه که به صورت علائم دو بینی و احساس لرزش در دید و محدودیت حرکت چشم ظاهر می‌شوند نیز می‌تواند از جمله علائم ابتلا باشد.

اختلال در تکلم، علامت صوتی مبتلایان
این عضو انجمن‌ام. اس ایران عنوان کرد: اختلال تکلم یکی دیگر از نشانه‌های بیماری‌ام. اس است که طی آن بیمار قادر به محکم صبحت کردن و ادای روان کلمات نیست.

مشکلات جنسی؛یکی دیگر از علائم ابتلا
این فوق تخصص مغز و اعصاب در خصوص مشکلات حرکتی مبتلایان به‌ام. اس گفت: عدم تعادل نیز یکی دیگر از نشانه هاست به طوری که بیمار می‌گوید راه می‌روم اما به سمت چپ و یا راست در حال افتادن هستم و بدون مانع زمین می‌خورم به همین منظور، این بیماران برای راه رفتن باید از جایی کمک بگیرند.
وی ادامه داد: مشکلات ادراری از جمله تکرر و بی‌اختیاری و همچنین مشکلات جنسی یکی دیگر از علائم ابتلا هستند که متاسفانه بیماران مبتلا به‌ام. اس در گیر آن می‌شوند.
قهاری در پایان خاطر نشان کرد: مشلات حرکتی که خود را در قالب ضعف در یک پا و یا هر دو نشان می‌دهد نیز باید بیش از ۲۴ساعت دوام داشته باشد و پس ازاین استمرار است که ضهف در مهارت‌های یدی نیز حاصل دیده می‌شود.