وبلاگ رضاپورمرادی
untitled-2ذیرذیبرذسلذسب.gif
>
لینک های وبلاگ

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلاس تجربی و آدرس tajrobienghalab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





به ديگران توصيه مي کنم ( 10 )|نظرات ارسال شده (0) | تعداد بازديد (1401)|||

 

روش‌هاي پيشنهادي براي مطالعه درس شيمي

1ـ هميشه درس شيمي، بي سر و صدا ، رتبه ها را بالا و پايين مي کند. اغلب داوطلباني که بار دوم در کنکور شرکت مي کنند به خوبي به اين نکته پي برده اند که بالا بودن نمره درس شيمي، تأثير بسيار زيادي در رتبه ي آنان داشته ولي متأسفانه با اين که درس شيمي در گروه تجربي بعد از درس زيست شناسي و در گروه رياضي فيزيک، بعد از دروس رياضي و فيزيک، مهم ترين درس اختصاصي محسوب مي شود اغلب داوطلباني که براي نخستين بار در کنکور شرکت مي کنند، به اين درس کم تر توجه دارند .

 

2ـ با کمي دقت در تست هاي شيمي نظام جديد (تا کنکور 1383) ملاحظه مي شود که تغييرات اندکي در سر فصل هاي درس شيمي ، نسبت به نظام قديم رخ داده بوده که در نتيجه داوطلب مي توانسته با بسياري از تست هاي موجود از نظام قديم و هم چنين تست هاي طراحي شده در سال هاي اخير به يک مجموعه کامل از نکته ها دست يابد.

البته بايد به اين نکته توجه نمود که در تست هاي جديد تر، بيش تر به «مفاهيم»، پرداخته شده و بر خلاف سال هاي گذشته که بيش تر بر نکات حفظي و زير نويس ها تأکيد مي شد، در دو سه سال اخير، بيش تر بر مفاهيم کلي و شکل ها و تصاوير کتاب هاي درسي تأکيد گرديده و تست ها، ديگر مثل گذشته فقط با استفاده از يک فرمول طلايي قابل پاسخ گويي نبوده و داوطلب بايد به ويژه به تمرينات داخل متن و آخر هر فصل توجه بيش تري نمايد.

 

3ـ تغييرات کتاب هاي شيمي (از سال 1383) و در نتيجه تغيير منابع طرح سؤال (از کنکور 1384) از ديگر رخداد هاي مهم براي داوطلبان جديد است و لذا بايد در مورد استفاده از مجموعه تست هاي سال هاي قبل از 1383، احتياط بيش تري نمود.

به عنوان مثال، بخش عمده أي از «شيمي آلي» حذف شده، که درنتيجه منابع تست موجود از اين بخش شيمي، ديگر قابل استفاده نمي باشند. از طرف ديگر، مباحث جديدي چون «استوکيومتري»، «اعداد کوانتومي»، «ترموديناميک» و… فاقد منابع کاملي از تست هاي کنکورهاي گذشته اند و بنابر اين داوطلب بايد از تست هاي کنکور براي تمرين استفاده کند.

 

4ـ با وجود آن که اغلب داوطلبان فقط از طريق بررسي تست هاي کنکور در يک سال خاص، به اين نتيجه مي رسند که از برخي مباحث اصلاً تست طراحي نمي شود يا مثلاً مسأله هاي عددي چنداني در کنکور نبايد به چشم بخورد، بر عکس بايد اين نکته را متذکر شد که از مطالبي مانند بحث «ساختار اتم»، «ايزوتوپ ها»، «استوکيومتري»، «غلظت ها»، «ترموديناميک»، «سينتيک»، «ثابت تعادل»، «pH»، «الکتروشيمي» و… ممکن است مسائل متعددي مطرح شود و نبايد به تصور اين که در کنکور يکي از سال ها، مسائل کم تري مطرح شده يا اصلاً مطرح نشده، نتيجه گرفت که در کنکور بعدي هم بايد اين طور باشد.

 

5ـ يکي ديگر از مشکلات داوطلبان در کنکور، تشخيص بحث هاي حذف شده از کتب شيمي مي باشد. البته در صفحات اوليه ي کتاب هاي جديد شيمي صريحاً ذکر شده که مطالبي تحت عنوان «بيشتر بدانيد»، «اطلاعات جمع آوري کنيد»، «آشنايي با عنصرها»، «شيمي دان هاي برجسته ي جهان»، «شيمي و فناوري»، «تحقيق کنيد» و «مطالب موجود در حاشيه ي کتاب» نبايد در کنکور مورد پرسش قرار گيرند. با اين حال به نظر مي رسد که مطالعه ي برخي از مطالب موجود در عناوين فوق براي يادگيري بخش هاي اصلي کتاب، مورد نياز داوطلب مي باشد و لذا لازم است که داوطلب موارد ضروري را مطالعه نمايد. هم چنين با آن که کتاب شيمي سال اول، در کنکور مورد پرسش قرار نمي گيرد ولي نبايد برخي مطالب پايه اي و پيش نياز سال هاي بالاتر آن را از نظر دور داشت.

 

6ـ از آن جا که تعداد تست هايي که به صورت مسائل عددي در درس شيمي مطرح مي شود (از کنکور 1384) افزايش چشم گيري نشان مي دهد و با توجه به اين که استفاده از ماشين حساب در جلسه ي کنکور ممنوع مي باشد لذا داوطلب بايد از مهارت و سرعت لازم در محاسبات عددي برخوردار باشد تا بتواند در زمان لازم (حدود 35 دقيقه) به تمام سؤالات درس شيمي (35 تست) پاسخ دهد.

 

7ـ بخش هايي از درس شيمي دبيرستان و پيش دانشگاهي، جنبه ي «حفظي» دارند و در صورتي که داوطلب اين مطالب را حفظ باشد از سرعت چشم گيري در پاسخ گويي به تست ها برخوردار مي شود، به نحوي که گاهي برخي داوطلبان توانسته اند تمامي 35 تست شيمي را در زمان 20 دقيقه پاسخ دهند و 15 دقيقه ي باقي مانده را براي دروس ديگري مثل رياضي يا فيزيک اختصاص دهند. به عنوان مثال، حفظ بودن «بخش هاي اصلي جدول تناوبي»، «برخي پتانسيل هاي الکترودي مهم»، «فرمول، نام و ظرفيت آنيون ها و کاتيون هاي معروف»، «برخي جرم اتمي ها و جرم مولکولي ها ي پر کاربرد»، «فرمول و نام اسيدها و بازهاي قوي و ضعيف معروف» و… به داوطلبان توصيه مي شود.

 

8ـ تجربه ي بيست و چند ساله ي کنکور (از 1363 که اولين کنکور سراسري به فرم جديد و به روش تستي برگزار گرديد) نشان مي دهد که همواره، پرسش هاي مطرح شده از درس شيمي در کنکور از متن کتاب هاي درسي بوده و هيچ گاه از متون غير درسي، تستي طرح نشده است. بنابراين بهترين و مهم ترين مرجع داوطلب، بايد کتاب هاي درسي باشد. حتي مي توان گفت که بيش از 60 درصد تست هاي شيمي، همواره سؤالات و مسائلي بوده که عيناً در متن کتاب هاي درسي (به صورت پرسش هاي داخل متن يا تمرينات آخر فصل) وجود داشته و البته در کتاب هاي جديد به صورت «خود را بيازماييد»، «فکر کنيد»، « هم چون دانشمندان»، «مشاهده کنيد» و… آمده است.

 

9ـ در سال هاي اخير، بارها مشاهده شده که يک يا دو تست شيمي، از شکل ها و تصاوير کتاب هاي درسي و متون زير آن ها طراحي گرديده و لذا جا دارد که داوطلبان، توجه ويژه اي به تصاوير موجود در کتاب هاي درسي داشته باشند. هم چنين معمولاً از بخش هاي انتهايي هر کتاب، تست هايي آسان تر، و از بخش هاي ابتدايي آن ها، سؤالاتي سخت تر مطرح شده و لذا بهتر است که داوطلب، براي بخش هاي آخر هر کتاب نيز برنامه ريزي دقيقي داشته باشد تا پرسش هاي آسان مربوط به آن بخش ها را از دست ندهد. اين در حالي است که اغلب داوطلبان قسمت هاي پاياني هر کتاب را بصورت بسيار فشرده و در فرصت کوتاه باقي مانده تا کنکور، مطالعه مي کنند و در نتيجه تست هاي آساني را که مي توانستند در مدت زمان کوتاهي پاسخ دهند، از دست مي دهند.

 

10ـ با توجه به تأثير نسبتاً زياد درس شيمي در محاسبه ي تراز کنکور، و از طرف ديگر آسان تر بودن فراگيري اين درس نسبت به دروس تخصصي ديگر، به نظر مي رسد که داوطلب بايد به طور متوسط بين 6 تا 9 ساعت در هفته (به جز زمان کلاس ها) را براي مطالعه ي درس شيمي اختصاص دهد. اين زمان بايد صرف مرور متون کتاب هاي درسي، جزوات مربوط به نکات تستي، بررسي تست هاي کنکورهاي گذشته و حل کامل تمرينات کتاب ها (با تأکيد بر کتاب پيش دانشگاهي) گردد.

 

 

تاریخ درج :یکشنبه 12 آذر 1391ارسال شده توسط : زهراالسادات غياثي
نظرات ارسال شده ( 0 )
 
نظر شما


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 4:18 بعد از ظهر ] [ رضاپورمرادی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ کلاس تجربی مدرسه انقلاب اسلامی خوش آمدید
آرشیو مطالب
امکانات وبلاگ

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 152
بازدید کل : 47221
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1





رضاپورمرادی